Embert próbáló időszak vár a vállalkozásokra, ezért megkérdeztük a Startup Campus Tungsram akcelerációs programunk mentorait, hogy milyen tanácsokkal látnák el a válsággal szembesülő startupokat. Sorozatunk első részében Pál B. Marcell, a Brewie alapítója többek közt a meglévő erőforrásokkal való okos gazdálkodást és a munkavállalók megbecsülését emelte ki.
Marcell Dániában tanult, az egyetem alatt és után berlini startupoknál dolgozott. 2014-ben hazaköltözött Budapestre, hogy elindítsa saját vállalkozását, a Brewie-t. Az otthoni használatra szánt sörfőző gép ötletével le is futtatták Magyarország egyik legsikeresebb közösségi finanszírozási kampányát, az ezt követő öt évben 50 országban több mint 2000 gépet értékesítettek és 1 milliárd forintos árbevételt értek el. A Startup Campus Tungsram akceleráció során többek közt üzletfejlesztési és marketing tanácsokkal látja el a résztvevőket.
1. Mérd fel a válság hatásait
Sok üzletet már azonnal elért a koronavírus okozta válság, de a többséget még csak most fogja. Nem az a kérdés, hogy téged is el fog-e érni, hanem az, hogy mikor és hogyan. Mérd fel, hogy milyen messze van tőled a vihar, hány másodperc telik el villámlás és dörgés közt, várhatóan milyen irányból és mikor fog megérkezni.
2. Készülj a védekezésre
Ha ez megvan, akkor nézd meg, hogyan tudod minimalizálni a hatását. Ha például rendezvényekre szervezek utakat, de a rendezvények elmaradnak, hogyan tudom minimalizálni a veszteséget? Elébe megyek, értesítem a vevőket és ha lehetséges, felajánlom, hogy a járvány után ezeket valamilyen úton-módon bepótoljuk, ezzel minimalizálva a visszatérítések számát.
3. Legyen rövid és hosszú távú terved
A koronavírus okozta válság hatása a kezdeti sokk után várhatóan mérséklődni fog. Ne csak arra készülj fel, hogy hogyan vészeld át azt, amikor a vihar a legkeményebben tombol, hanem arra is, hogyan tudsz minél gyorsabban visszatérni a megszokott kerékvágásba, amikor már elvonult. Minél előbb tud valaki felállni a vihar után, annál többet tud majd visszanyerni a piacból.
4. Rugaszkodj el és gondold újra
A jelenlegi helyzetben lehet, hogy sokáig alacsonyabb lesz az igény az általad eddig nyújtott termékre vagy szolgáltatásra. Ezáltal a meglévő erőforrásaid felszabadulnak és csak a költséget termelik. Mérd fel a meglévő erőforrásaidban rejlő lehetőségeket és csoportosítsd át őket a válság időszakában egy olyan tevékenységre, ami a megváltozott piaci igényekre válaszol.
Könnyen lehet, hogy el kell rugaszkodnod az eddig jól bevált dolgoktól és valami újban gondolkodni. Ha például egy szoftverfejlesztő cég vagy, aki eddig az autóiparnak készített megoldásokat és visszaestek az új megrendelések, a felszabadult erőforrás elküldése helyett próbáld kihasználni a megváltozott piaci helyzetet és olyan megoldásokat keresni és ajánlani a piacnak, ami segítheti őket ebben az időszakban, például távmunkát és távoktatást segítő megoldások formájában.
5. Becsüld a munkavállalót
Ne azzal kezdd, hogy elbocsátod a céged felét. A vihar elvonulása után szükséged lesz ezekre az emberekre, becsüld meg őket és cserébe ők is így fognak tenni. Az elbocsátást csak elkerülhetetlen esetben tedd meg, addig rengeteg alternatív lehetőséged van.
Első körben próbáld meg átcsoportosítani a meglévő erőforrásokat új bevételi csatornák kiépítésére. Ha nem tudsz ilyennel előrukkolni, még akkor is gondolkodhatsz sok más megoldásban, ott van például a kollektív fizetéscsökkentés, a fizetési nélküli szabadság vagy a csökkentett munkaidő. Volt olyan gyártással foglalkozó cég, akinek be kellet zárnia a gyárat, így nem tudta foglalkoztatni a munkásait, viszont ahelyett, hogy elbocsátotta volna őket, helyette kölcsönözte ezt a felszabadult erőforrást az élelmiszert házhoz szállító cégeknek, ahol az egekbe szöktek a megrendelések és nagy munkaerőhiánnyal küzdenek.
A munkavállalóid tudják, hogy bajban van a cég és mivel közös érdeketek, hogy megmaradjon a cég, így számíthatsz a segítségükre és megértésükre. Becsüld meg őket!
Comments